26 Tips die je morgen al kan toepassen in je klas, met dank aan de wetenschap


Of je nou de betrokkenheid van je leerlingen wilt verbeteren, of je eigen stress wilt beperken, in dit artikel ga je sowieso nieuwe ideeën opdoen.

Er worden dagelijks zo veel onderzoeken gepubliceerd dat het je is vergeven als je er een paar mist. De onderstaande technieken zijn tactische en ,voor het grootste deel, onbekende technieken die je graag zult gaan uitproberen moren

Twee belangrijke opmerkingen: Ten eerste, er zijn altijd beperkingen en nuances in een onderzoek, dus we suggereren dat je op de link klikt als je meer wilt leren over een onderzoek. Ten tweede, een onderzoek bestaat slechts uit woorden – jouw toepassingen en aanpassingen geven kracht aan die woorden.

+

Onderzoek over het betrekken van leerlingen

1. Leerlingen begroeten bij hun naam in combinatie met een positieve opmerking aan het begin van de les verhoogt de betrokkenheid met 27% [elke link in dit artikel leidt naar het onderbouwende onderzoek bij die tip]. “Goedemorgen Job, heb je lekker geslapen?” of “Dag Erika, heb je er ook zo veel zin?”

2. De Universiteit van Virginia heeft een willekeurige groep middelbare scholieren gevraagd om een samenvatting te schrijven wat ze hadden in geleerd in hun scheikunde-les. Een andere groep werd gevraagd om een voorbeeld op te schrijven over hoe ze de nieuw opgedane kennis konden toepassen in hun eigen leven. De laatste groep behaalde significant hogere cijfers en toonden meer interesse in de lessen.

Nuttige tips toch? Volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn om meer van deze tips te leren.

3. Laat leerlingen met lagere cijfers niet achterin de klas zitten. Wanneer leerlingen achterin de klas werd gevraagd om naar voren te verhuizen, nam hun deelname aan de klas en schoolprestaties toe.

+

Studietips om direct aan leerlingen te geven

4. Het maken van oefentoetsen verminderd het verlies van kennis door stress, in tegenstelling tot het meerdere keren lezen van het studiemateriaal.

5. Negen keer diep inademen nadat je social media hebt gebruikt, TV hebt gekeken of muziek hebt geluisterd, verbetert de focus significant. Hetzelfde geldt voor het kijken naar de natuur (zelfs al is het een foto) zolang het maar groen is.

6. Handgeschreven notities werken beter voor het leren van nieuwe informatie dan getypte notities.

7. Het markeren van tekst werkt het beste als het gaat om een meerkeuze-toets, omdat het brein dan meer wordt getraind op het herkennen i.p.v. kennen.

8. Als het gaat om “eentonig gebrachte informatie“, onthouden leerlingen meer als ze tekeningen maken over de leerstof in vergelijking met niet-tekenaars.

9. Bij het oefenen van muziek, sport of wiskunde, hebben leerlingen een voordeel als ze het ‘interleaving effect‘ toepassen. Als voorbeeld kun je overstappen van een patroon AAABBBCCC naar een patroon van ABCABCABC. Dit is hoe zich dat zou vertalen naar bijvoorbeeld tennis: Forehand – Backhand – Volley, en die volgorde weer herhalen. Het onderzoek toont ook aan dat je dit interleaving effect niet moet gebruiken bij compleet andere vakken waar kennis boven vaardigheden staat.

10. Verspreid leren (het studeren in kleine hoeveelheden tijd meerdere keren op een dag) is effectiever dan studeren in enkele grote tijdsmomenten. Daarentegen werken grotere tijdsmomenten beter op de kortere termijn (bijv. als je de volgende dag een toets hebt) dan verspreid leren.

11. Slapen tussen leersessies (met betrekking tot vocabulair) helpt leerlingen met het sneller leren van nieuwe woorden.

+

Uitleg die je leerlingen zullen onthouden

12. Leerlingen vragen om vragen om informatie te reproduceren direct nadat het is geïntroduceerd vergroot de kans dat de informatie blijft hangen: “Leg het zojuist uitgelegde onderwerp uit aan je buurman/buurvrouw!”

Nuttige tips toch? Volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn om meer van deze tips te leren.

13. Het stimuleren van dopamine in de hippocampus verhoogt de hoeveelheid informatie die leerlingen kunnen herinneren. Hoe? Verras leerlingen voor of na het uitleggen van de informatie of laat ze lachen. Een woordgrap of YouTube-filmpje zal voldoende zijn.you want them to remember.

14. Nieuwsgierigheid zet het brein in een ‘leer’-status. “Wanneer leerlingen een antwoord moeten bedenken op een (retorische) vraag, is alsof nieuwsgierigheid je brein aan het opwarmen is.”

15. Wanneer we denken over de betekenis van een concept of verbindingen leggen tussen begrippen, graveren we nieuwe informatie diep in het brein voor de lange termijn. Dus als je een nieuw concept introduceert, kun je je leerlingen vragen hoe dit idee kan worden toegepast op hun eigen leven of dat ze een voorbeeld kunnen bedenken in hun eigen leven.

+

Verbeteren van schoolprestaties

16. Sommige leerlingen overschatten hun begrip van een concept, wat kan leiden tot onbedoelde missers wanneer het er op aankomt. Gelukkig zijn er negen onderzoeken die laten zien dat het slechts 5-20 seconden denken of schrijven over een onderwerp, zoals ‘het verschil tussen de kamer en het kabinet’, hen kan helpen om gaten in hun kennis te herkennen en die in te gaan vullen. Belangrijk is dat deze techniek niet zou werken voor minder complexe thema’s – dan kun je de leerlingen beter laten kijken naar het grotere geheel.

17. Volgens een Harvard-onderzoek, helpen blanke leerkrachten die hun gelijkenissen met leerlingen met een buitenlandse achtergrond benadrukken om het glazen plafond voor die leerlingen te verwijderen.

+

Hoe verminder je leerkracht-stress

18. Het werkt beter om goede prestaties te extra benadrukken dan zwakke momenten te ontkennen. Dit is een voorbeeld van hoe een leerkracht deze techniek gebruikt om om te gaan met slechte prestaties van een van haar leerlingen: “Ik maak me niet druk… als de leerling het niet zo goed doet, dan weet ik dat het een langer proces is voor deze leerling. Ze zit nu pas in groep 4, en ze heeft nog genoeg kansen in groep 5, 6, 7 en 8.”

19. Ga zo min mogelijk om met zeurende collega’s. Negatieve gedachten zijn erg aanstekelijk. Een manier om collega’s aan te moedigen om positiever te zijn, is door oogcontact te vermijden wanneer het ‘gezeur’ begint.

Nuttige tips toch? Volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn om meer van deze tips te leren.

+

Hoe beperk je je mentale inspanning op een dag

20. Lees niet van een powerpoint terwijl je lesgeeft. Deze veelvoorkomende handeling zorgt voor cognitieve overbelasting, volgens meerdere onderzoeken, omdat lezen en praten tegengestelde handelingen zijn.

21. Laat leerlingen niet naar je kijken bij het beantwoorden van complexe vragen. “Oogcontact vraagt veel algemene cognitieve inspanning.” In een onderzoek, werden kinderen gevraagd om antwoord te geven op complexe vragen waarbij ze vijftig procent van de tijd oogcontact moesten hebben met de interviewer. “Hun scores werden significant beter wanneer ze de mogelijkheid kregen om een andere kant op te kijken.” (Een ander onderzoek laat zien dat dit ook geldt voor volwassenen.)

22. Minimaliseer het gebruik van meerkeuzetoetsen. Door incorrecte antwoorden te zien in combinatie met correcte antwoorden kan onbedoeld helpen met het leren van de incorrecte antwoorden.

23. Voorkom concept-verwisseling. Dr. Curtis Chandler benoemt “kometen en astroiden” en “weer en klimaat” als termen die leerlingen vaak verwisselen als ze achtereenvolgend worden uitgelegd. “Als het aantal overeenkomsten tussen twee concepten het aantal verschillen overtreft, dan is de kans groot dat leerlingen die concepten zullen verwisselen”.  Leg deze concepten op verschillende momenten uit in een schooljaar.

+

Onderzoek over schrijf-vaardigheden

24. Volgens onderzoek, is er geen significant voordeel aan het markeren van een grote hoeveelheid foute antwoorden op een kladversie van een leerling in tegenover het markeren van een minimaal aantal fouten. Daar komt bij dat de meeste leerlingen gemiddeld een maximum van vijf verbeteringen kunnen meenemen bij het schrijven van hun definitieve verslag. De Tip van Flip is dus: Markeer slechts een paar belangrijke fouten als het gaat om een kladversie.

25. Slechts het lezen van goede verslagen en boeken draagt niet significant bij aan het verbeteren van de schrijfvaardigheid. Een leerkracht moet ook duidelijke uitleg geven waarom het een wel goed is en het andere niet, en dat oefenen met de leerlingen.

26. Leerlingen overladen met complimenten wanneer een opdracht gematigd is uitgevoerd schaadt hun zelfvertrouwen en verhoogt de kans op afkeer tegen onderwijs in het algemeen. Specifieke feedback, die kritisch is en vertrouwen uitspreekt vanuit de leerkracht in de vaardigheden van leerling, verhoogt de schrijfvaardigheid, het zelfvertrouwen en de algemene prestaties van een leerling.

 

>> Heb je een paar nuttige tips gelezen? Deel deze link met nuttige tips voor in de klas op Facebook, Twitter of LinkedIn om je collega’s te helpen, zodat we allemaal een stap verder kunnen komen met het motiveren van onze leerlingen.